/小学校/総合/全学年/英会話/授業/       

TOSSランドへ

                                               ホームへ


Who is this?
What's his name?

                    小林 義典 【TOSS SANJO】


家族(祖父,祖母,父,母,兄,姉,など)の言い方と
名前の訊き方を学習します。
45分間の授業です。


【準備するもの】 ●家族の指人形(紙に描いた絵でもよい) ●フラッシュカード(家族の呼称) ●白画用紙(人数分) ●筆記用具(個人)


T :Good morning, everyone.
I'm great. I'm OK. I'm so so. I'm not so good.等も教え,使う。

C :Good morning,○○(教師の名前).

T :How are you? 

C :I'm fine,thank you. And you?

T :I'm fine, too. Thank you.
T :Draw a picture of your family. For five minutes.
 Draw simply. (家族の絵を5分間で描かせる。)
ペットを家族に入れてもよい。
(家族の絵カードを提示し,呼び方を練習する。)
T :Repeat after me, three times. [Mom]
全体→列ごと→個人→全体というふうに,繰り返し発音させる。

C:Mom, mom, mom.
  (他の家族の呼び方も練習する。)
   Dad, grandma, grandpa, big sister, little sister,
   big brother, little brother

(お母さんの絵カードを示しながら)It's my mom.
 T :Repeat after me,  [It's my mom.]
myで自分を指さし「これは私の○○です」という意味であることを伝える。

C :It's my mom.

(絵カードをめくりながら,以下同じように「これは私の○○です」という練習をする)
T :Repeat after me. [Who is this?].

C :Who is this?

(子どもがWho is this?と問い,教師が答える。)
C :Who is this?  T :It's my mom.
C :Who is this?  T :It's my dad.
繰り返し練習する。

教師は絵カードを見せながら答える。
(絵カードをめくりながら以下同じように繰り返す。)
(近くの子どもの絵を指さして問う。)
T :Who is this?  C1:It's my grandpa.
T :Who is this?  C1:It's my little sister.
T :Who is this?  C1:It's my grandma.
C1の子どもにはGood job!などと言ってほめ,握手をする。
T :Thank you very much.

C1:You're welcome.

T :Clap your hands.(みんなで拍手)
(隣同士で練習する。)
T :Make pairs. One person ask a question.
  The other person answers the question.
  Practice each other. For one minute.
  Are you ready? Go!
 (1分後) Stop it. Time is up. That's excellent.
絵を見せ合いながら行う。
早く終わったら質問する人と答える人を交代させる。


(名前の聞き方を練習する。)
:Repeat after me. [What's her name?].
何回も教師が練習させる中でherとhisの使い分けに気づかせる。

C :What's her name?(繰り返し練習する。)

(近くの子どもの絵を指さして問う。)
T :Who is this?   C2:It's my grandma.
T :What's her name?   C2:Her name is Nobuko.
T :Thank you very much.   C2:You're welcome.
T :Clap your hands.(みんなで拍手)
C2の子どもにはThat's great!などとほめ,握手をする。
(近くの人と二人組になって練習する。)
T :Please make pairs. One person ask a question.
  The other person answers the question.
  For one minute. Are you ready? Go!
  (1分後)Stop it. Time up. Super! Perfect!
この後,複数のクラスメイトと会話練習をする。
T :Let's sing a song. [The bus song]
♪1) The people on the bus go up and down,
Up and down, up and down.
The people on the bus go up and down,
All through the town.
2) The wipers on the bus go swish, swish, swish,....
3) The wheels on the bus go round, round, round,....
4) The baby on the bus cries wah, wah, wah,.....
5) The daddy on the bus snores zzz, zzz, zzz,....
6) The mammy on the bus says shhh, shhh, shhh,....
7) The driver on the bus goes honk, honk, honk,....
最初にCDをかけて聴かせる。
次に短く区切って反復させる。
最後に通して歌う。
T :That's all for today. Let's call it a day. でもよい。

C :Thank you for your lesson. We had a very good time.

T :Thank you. I had a very good time, too.
  Good-bye everyone. See you next time.

C :Good-bye ○○. See you next time.

T :Good-bye everyone. See you next time. 下校時に握手しながら練習する。
See you on Friday. See you tomorrow. など。

C :Good-bye ○○. See you next time.