/小学校/総合/全学年/英会話/授業/       

TOSSランドへ

                                               ホームへ


How many marbles?
What's your phone number?

                    小林 義典 【TOSS SANJO】


10までの数を英語で言えれば授業が可能です。
45分間の授業です。


【準備するもの】おはじき(人数×10個)
T:Good morning, everyone.

C:Good morning, ○○.

T:How are you?

C:I'm fine,thank you. And you?

T:I'm fine, too. Thank you.
(「数」のフラッシュカードを使って,発音させる。)
T:Repeat after me. [One, two, three, four, ......]
全員→列ごと→一人で,と繰り返し発音させる。

C :One, two, three, four, ......

T :Repeat after me. [Nine, two, five, ten, three,......]

C :Nine, two, five, ten, three,......

T :That's great.
(おはじきを配る。一人10個。先生はおはじきをい くつか持ち,いくつ持っているか当てさせる。)
T :How many marbles?

C1:Three marbles.

T :No, not three.

C2:Four marbles.

T :Yes, you're right.
(質問文「私はおはじきをいくつ持っていますか」を練習する。)
T :Repeat after me, three times. [How many marbles ?]
How many marbles? と初めから発音させると出来ない子も出てくる。
最初はHow manyを反復させ,その後marbles?を反復させる。
最後は通してHow many marbles? と発音させる。

C :How many marbles? How many marbles?  How many marbles?

T :Very good.
(答え方「正解です」を練習する。)
T :Repeat after me, three times. [Yes, you're right.]

C :Yes, you're right.  Yes, you're right.  Yes, you're right.

T :Very nice.
(答え方「違います。3個じゃないよ」を練習する。)
T :Rpeat after me, three times. [No, not three.]

C :No, not three. No, not three. No, not three.

T :Excellent.
T :Let's play the marble game. Make pairs.
One person ask a question. "How many marbles ?"
The other person answers the question. "Two marbles.", or so.
Give only one guess.
When you guess right, you can get one marble from your partner.
Let's ask each other.
(ペアで交互に質問し相手が1回で当てたらおはじきを1個渡す。)
Do you have any questions?  Stand up. For two minutes. Are you ready? Go.
ペアでゲームをする前に,教師対子どもで数回練習する。
(2分後)
T: Stop it. Time is up.
T:How many marbles do you have? Five? six? seven?....
T: You're a champion! Clap your hands.
おはじきをたくさん持っている子どもに拍手!
(電話番号の言い方を練習する。)
T :(教師は自分の電話番号を板書し,英語で言う。)
T :Three, two, seven, eight, six, four.
Rpeat after me, three times. [Three, two, seven, eight, six, four.]
電話をかけるジェスチャーをし,
電話番号を板書したことを知らせる。

C :32-7864  32-7864  32-7864

T :Very good.
(自分の電話番号を英語で3回練習させる。)
T :Write your phone number on your notebooks.
And Say your phone number in English.
Stand up. Practice three times and sit down.
3回練習する前に,数人に電話番号を言わせる。
(確認のため)
(子供たちが座ったら,ある子どもに質問する。)
T :What's your phone number?
ある列全員を起立させ,前の席の子から順に教師が質問する。

 C1:34-2290.

T :Good job!
(電話番号を聞く質問文を練習する。)
T :Repeat after me. [What's your phone number?]
何度も繰り返す。
全員→列ごと

C :What's your phone number?

T :Very nice.
Stand up. Practice three times and sit down.
(質問と答えのデモンストレーションをする。)
T :What's your phone number?
みんなの前でやってみたい子を募る。
"Any volunteers?"

C2:35-8299.

T :Sorry?(「えっ?もう一度」というジェスチャーで)

C2:35-8299.

T :I see.(相手の子どもの名前と電話番号を板書。) 必要があればSorry?やI see.の言い方を練習する。

C2:What's your phone number?

T :32-7864.

C2:I see.(教師の名前と電話番号をノートに書く。)

T :Make pairs with your neighbor. Ask a phone number each other.
Write your partner's name and the phone number on your notebook.
When you finish, say "finish" and sit down.
(隣同士で電話番号を聞き合い,相手の名前と聞いた電話番号は
ノートに書く。終わったら,finishと言って座らせる。)
Stand up . Are you ready?  Go.
Do you have any questions? と
質問がないかどうか聞き,
ゲームを行う。
数人に聞いて確かめる。
(ある子どものノートを見て隣の子どもに質問する。)
T :Is your phone number 33-5233?

C3:Yes.(No.)

(電話番号メモ集めのゲームをする。)
T :Let's play a game!
Write a lot of classmates' names and phone numbers on your notebooks.
(クラスメイトの名前と電話番号をノートに書かかせる。
たくさん集めた人が勝ち。)
For three minutes. Are you ready? Go.
T :(3分後)Stop it. Time is up.
How many phone numbers did you write? One? two? three?.....
You are a champion. Clap your hands.
一番たくさん電話番号を
集めた人に拍手!
何回か繰り返す。
T :Let's sing a song. [Ten little witches]
♪One little, two little, three little witches.
Four little, five little, six little witches.
Seven little, eight little, nine little witches.
Ten little witches are flying.
“Ten lettle Indians”は使
用しない。
短く区切って反復させる。
T :That's all for today.

C :thank you for your lesson. We had a very good time.

T :thank you. I had a very good time, too.
Good-bye everyone. See you next time.

C :Good-bye ○○. See you next time.